Mindfulness in drie kenmerken

"Mindfulness means paying attention in a particular way : on purpose, in the present moment and non-judgmentally."


Wetenschappelijke benadering

 

De laatste jaren werd er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de rol van mindfulness binnen de psychologie en de geneeskunde. 

 

Steeds opnieuw werden positieve resultaten opgetekend met belangrijke bijdragen aan het welzijn van de deelnemers.

 

Vandaag worden de toepassingen meer en meer uitgebreid naar domeinen als sport, onderwijs en de werkplek.

  

Bezoek vooral de website van de  American  Mindfulness Research Association indien je hierover meer wil weten.

Aantoonbare         resultaten

 

De positieve resultaten zijn duidelijk.

Zo blijkt dat de beoefening van mindfulness structurele veranderingen creëert in gebieden in onze hersenen die zorgen voor :

  • focus en aandacht
  • leervermogen
  • geheugen
  • emotionele stabiliteit
  • perspectief
  • beslissingsname
  • empathie

Meer weten ?  Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density, Holzel et al. 2011, Psychiatry Research) 

Duurzame            oplossingen

 

Mindfulness is niet de zoveelste hype die snelle en magische oplossingen belooft voor alle problemen.

 

En ja, het vraagt een zekere toewijding en inspanning. In ruil hiervoor ontwikkel je een "sterk" brein, een duurzaam hulpmiddel in deze hectische wereld. 

 

Daniel Goleman, neurowetenschapper en auteur van "Emotional Intelligence", heeft veel onderzoek gedaan naar de impact van mindfulness op de werkplek. Lees Here's What Mindfulness Is (and Isn't) Good For (Harvard Business Review Sept 2017) en ontdek wat het voor jou kan betekenen.