· 

Een business case voor meer slaap ...

Toch zonde dat in onze samenleving en dus ook in onze bedrijven zo weinig rekening gehouden wordt met onze natuurlijke behoefte aan slaap.

 

Meer nog, we zijn collectief gaan geloven dat succes gelijk staat aan constant bezig zijn, altijd productief zijn.

Hoe vaak horen wij niet : “Rusten en slapen, dat is iets voor oude mensen… Dat doen we later wel.”

 

Volgens neurowetenschappelijk onderzoek slaan we ook hier nog maar eens de bal volledig mis.

Een tekort aan slaap heeft eigenlijk enkel negatieve gevolgen :

  • Aantasting van onze cognitieve functies;
  • Verminderde prestaties en productiviteit;
  • Minder zelfcontrole;
  • Meer moeite om onze gedachten, emoties en gedrag correct aan te passen aan de situatie;
  • Verhoogde gevoelens van vijandschap en frustratie;
  • Verhoogde gevoelens van eenzaamheid en isolatie;
  • Allerlei lichamelijke klachten gaande van hoofdpijn, over spijsverteringsproblemen tot gewrichtspijnen en verminderde immuniteit …..

Maar dit wist je waarschijnlijk wel!

 

Echter, er blijken nog een aantal andere gevolgen die minder bekend zijn: we worden nl. ook minder eerlijk en zijn al sneller geneigd om een beetje meer te liegen, de kantjes eraf te lopen, te bedriegen en zelfs te stelen. 

 

Snap jij het ook niet meer? Waarom doen wij allemaal mee aan die collectieve waanzin die niet enkel weegt op het welzijn van onze mensen maar die ook een grote kost meebrengt voor onze organisaties en onze samenleving?

 

En toch, het kan anders, en eigenlijk is het niet eens zo moeilijk.

 

Zo zijn er enkele heel praktische ingrepen waarmee je al een eind opschiet: 

  • Moedig lange werkdagen niet systematisch aan. Integendeel, stimuleer je medewerkers om voldoende slaap, rust en vrije tijd te nemen;
  • Creëer een ruimte waar je medewerkers overdag even kunnen slapen, en moedig hen aan om dit ook te doen indien nodig;
  • Leer je medewerkers terug slapen door bewustwordingstraining en individuele coaching indien nodig;
  • Geef geen risicovolle of kennisintensieve taken aan mensen waarvan je weet dat ze oververmoeid zijn;
  • Geef zelf het goede voorbeeld!

 

En zo zijn er nog wel heel wat ideeën op basis van neurowetenschappelijk onderzoek waarmee jij als leidinggevende aan de slag kan om je organisatie creatiever en veerkrachtiger te maken. Wil je hierover in gesprek gaan, bel ons dan zeker even en wij komen graag langs.

 

 

Heb je tijd om hierover een boek te lezen?

 

Dan is “Engaged” van Amy Brann een absolute aanrader.

 

In dit boek legt zij de link tussen neurowetenschappelijke bevindingen en productieve mensen in succesvolle organisaties. 


Maar eerst : Sssssst, slaap zacht !

Écrire commentaire

Commentaires: 0